Instrumente de monitorizare
Analizând setul de indicatori de bază propuşi pentru înregistrarea fenomenelor de violenţă şcolară pot spune că acesta reflectă realitatea dintr-o unitate şcolară. De asemenea acesta poate fi utilizat foarte bine pentru a monitoriza fenomenul de violenţă în şcoală.
Şi totuşi... vă propun spre discuţie doi indicatori şi anume:
Ponderea numărului de elevi, care omit şcoala pentru că le este frică şi/sau se simt nesiguri să meargă la şcoală din cauza violenţei.
Scop: Chiulul de la şcoală poate fi considerat o consecinţă puternică a unui mediu care este anticipat nesigur la şcoală sau pe drumul către şcoală. Costurile sociale ale chiulului în sine pot fi considerate mari (depinde de pedeapsa anticipată în cazul în care a fost descoperit), dar în acest caz, riscul de victimizare anticipată este mai mare decât costul chiului. Aceasta poate fi, de asemenea, „în ultimă instanţă” pentru elevi, metoda de a scăpa de ameninţări anticipate (acţiuni suplimentare, cum ar fi mutarea, transferul la o altă unitate şcolară etc., ce implică întreaga familie). Pe lângă faptul că serveşte ca un indicator pentru severitatea ameninţărilor anticipate, acesta poate servi şi ca un indicator al consecinţelor asupra educaţiei / dezvoltării, datorate violenţei.
Ponderea elevilor victime care au beneficiat de servicii de recuperare, reintegrare sau suport psihologic pe o anumită perioadă.
Scop: Acest indicator măsoară nivelul de funcţionare a sistemului de protecţie a copilului. O bună funcţionare a sistemului de protecţie a copilului s-ar identifica, raporta, investiga şi ar putea trata cazurile de violenţă. Nivelul extrem de scăzut de utilizare a serviciului de recuperare, reintegrare indică un slab sistem de protecţie a copilului.
2 comentarii:
Viorica Raicu - duminică, 25 iulie 2010, 10:55
Ponderea numărului de elevi, care omit şcoala pentru că le este frică şi/sau se simt nesiguri să meargă la şcoală din cauza violenţei.
Acest indicator este important pentru educaţie şi ca atare trebuie luat în seamă. Absenteismul elevilor ca urmare a nesiguranţei în trafic sau chiar în şcoală poate contribui la scăderea reputaţiei respectivei şcoli. Pentru ca acest indicator să constituie un punct tare pentru şcoală, trebuie să se rezolve prioritar problema transportului domiciliu-şcoală şi apoi modalitatea de menţinere a ordinii şi disciplinei în şcoală. Cu ajutorul Poliţiei Comunitare, Poliţiei Rutiere şi a unor agenţii de transport, cred că aceste probleme pot fi rezolvate. Dacă ne referim la nesiguranţa elevului ca şi pieton, cred că lecţiile de consiliere şi orientare ar trebui să conţină mai multe teme de educaţie rutieră, de spirit civic şi moral, de respect faţă de cei vârstnici sau semenii lor.
Într-o şcoală dintr-un cartier renumit pentru delicvenţă, cu siguranţă acest indice va reprezenta un punct slab pentru şcoală, dar respectând cele indicate mai sus şi dispunând de un colectiv de profesor ce îşi iubesc meseria de dascăl, cred că se pot înregistra rezultate pozitive faţă de acest indicator.
Irina Horga - joi, 29 iulie 2010, 11:28
Iată şi propuneri de indicatori noi, felicitări! Primul indicator propus este foarte interesant, dar cred că este dificil de monitorizat prin fişa pe care am analizat-o împreună la întâlnirea faţă-în-faţă. Cred că mai utile sunt metode de analiza de tip calitativ (chestionare, interviuri cu copiii în cauză, cu părinţii). Cel de-al doilea indicator este mai uşor de monitorizat şi probabil chiar îl vom integra în listă.
Trimiteți un comentariu