Drepturile copilului într-o şcoală democratică
Denumirea dreptului: Dreptul la odihnă şi la timp liber
Descrierea dreptului
-Am dreptul la odihnă şi la timp liber pentru a mă ajuta să cresc şi să mă dezvolt.
-Am dreptul la joacă şi la activităţi recreative specifice vârstei.
-Am dreptul de a lua parte în mod liber la viaţa culturală şi artistică.
-Am dreptul la distracţie cu familia şi prietenii.
-Am dreptul la un mediu curat şi de locuri de joacă, de poveşti şi muzică, de şcoli şi biblioteci, precum şi de toate lucrurile care îmi stimulează mintea şi mă ajută să cresc şi să mă dezvolt.
Responsabilităţile mele, corelate acestui drept
-Să pot participa la activităţile recreative organizate în şcoală şi nu numai;
-Să folosesc acest drept pentru a-mi descoperi abilităţile fizice şi mentale;
-Să fiu membru unor echipe de proiect cu teme diferite: mediu, sănătate, petrecerea timpului liber etc.
-Să particip la diferite concursuri pe diferite teme pentru a-mi descoperi abilităţile şi competenţele.
Ce posibilităţi există de a îmbunătăţi respectarea acestui drept în şcoală
-Realizare de activităţi cuprinse în Calendarul UNESCO ce au ca scop de a contribui la pacea şi securitatea lumii prin colaborarea între naţiuni în educaţie, ştiinţă, cultură, şi comunicaţii pentru a se reuşi stabilirea unui respect faţă de justiţie universal, pentru corectitudinea justiţiei şi pentru drepturile şi fundamentele omului liber, indiferent de rasă, sex, limbă sau religie.
-Derularea proiectelor la nivel local, judeţean, naţional şi internaţional.
Cine ar putea contribui la Îmbunătăţirea respectării acestui drept
-elevi prin participarea la aceste activităţi;
-cadre didactice cu rol de a coordona activităţile elevilor;
-conducerea şcolii;
-părinţii;
-comunitatea locală, ONG-uri etc.
Denumirea dreptului: Dreptul la libertate de exprimare, la opinie şi la religie
Descrierea dreptului
-Am dreptul să-mi exprim liber opiniile şi să fiu luat în serios în ceea ce priveşte aspectele ce mă afectează.
-Am dreptul să caut, să primesc şi să ofer informaţii şi idei de orice natură.
-Am dreptul să mă exprim oral, în scris, prin desen, cântec şi prin alte feluri, dar în măsura în care nu deranjează sau ofensează alţi oameni.
-Îmi oferă posibilitatea de a-mi exprima părerile, de a discuta problemele pe care eu le consider importante, precum şi de a căuta şi a primi informaţii relevante.
-Am dreptul la libertatea de gândire, de conştiinţă şi religie.
-Am un cuvânt de spus în ceea ce priveşte viaţa mea.
Responsabilităţile mele, corelate acestui drept
-Să promovez şi să respect propria religie şi să accept informaţii, sfaturi şi explicaţii care să-mi permită exprimarea propriilor păreri şi idei;
-Să folosesc acest drept pentru a mă pregăti mai bine viaţă;
-Să folosesc acest drept pentru a participa la diferite activităţi din şcoală şi din afara ei;
-Să fiu membru unor echipe de proiect cu teme diferite: mediu, sănătate, petrecerea timpului liber etc.
Ce posibilităţi există de a îmbunătăţi respectarea acestui drept în şcoală
Acces (controlat) la Internet pentru realizarea unor proiecte şcolare.
-Popularizarea activităţilor prin intermediul site-ului propriu al şcolii, site-ului ISJ, site-ului www.didactic.ro etc. A tuturor activităţilor şcolare şi extraşcolare;
-Achiziţionarea de cărţi şi alte materiale didactice pentru bibliotecă şi cabinete demarând diferite proiecte la nivelul şcolii la care elevii să fie actorii principali;
-Organizarea de întâlniri cu persoane din diferite domenii ce pot furniza informaţii din domeniile ce prezintă interes pentru elevii şcolii;
Cine ar putea contribui la Îmbunătăţirea respectării acestui drept
-elevi prin participarea la aceste activităţi;
-cadre didactice cu rol de a coordona activităţile elevilor;
-conducerea şcolii;
-părinţii;
-comunitatea locală, ONG-uri etc.
2 comentarii:
Florica Grecu - miercuri, 14 iulie 2010, 04:10:
Frumos m-ai bine dispus, mai puţine cuvinte pentru că imaginile sunt grăitoare....!
Călin Diaconescu - joi, 22 iulie 2010, 11:16:
Aţi realizat o prezentare foarte corectă şi cu detalii interesante a celor două drepturi. Aş adăuga la posibilităţile de îmbunătăţire a dreptului la odihnă şi timp liber o mai atentă monitorizare a felului în care unii profesori sau învăţători încarcă programul de acasă al elevilor (inclusiv cu meditaţii).
Felicitări, Călin Diaconescu
Trimiteți un comentariu