luni, 16 august 2010

SAPTAMANA 4 ON-LINE Activitatea 5

PLANUL DE ACŢIUNE PRIVIND REDUCEREA FENOMENULUI VIOLENŢEI ÎN MEDIUL ŞCOLAR ÎN ANUL ŞCOLAR 2010/2011
PREAMBUL (Planul este realizat pe baza „Strategiei Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului cu privire la reducerea fenomenului de violenţă în unităţile de învăţământ preuniversitar”, aprobată prin O.M.Ed.C.T.. nr. 1409/29.06.2007.)
Violenţa umană, indiferent în ce context se manifestă, este inerentă naturii umane, dar acest lucru nu înseamnă că nu trebuie să i se dea un răspuns ferm, prin acordarea unui rol special prevenirii şi combaterii acestui fenomen social, iar şcoala, ca mediu instituţional, nu se poate sustrage acestui rol.
Violenţa în şcoli nu este un fenomen social cu totul nou. În şcoli a existat din totdeauna violenţă. Totuşi, acest fenomen este astăzi mai vizibil, în cea mai mare parte datorită mass-mediei, aşa cum susţine, pe bună dreptate, Alain Mouchoux, delegatul francez la Consiliul Europei. Celor care consideră că violenţa şcolară este un fenomen recent trebuie să li se amintească faptul că, în perspectivă istorică, şcoala a fost întotdeauna asociată cu violenţa. Istoria educaţiei, a praxisului educaţional – indiferent că vorbim despre spaţiul privat al familiei sau de cel instituţionalizat, al şcolilor şi internatelor – evidenţiază acest lucru.
Violenţa în şcoală cuprinde orice formă de manifestare a unor comportamente precum: violenţă verbală şi psihologică (poreclire, tachinare, ameninţare, hărţuire), violenţă fizică, comportamente care intră sub incidenţa legii penale (viol, consum / comercializare de droguri, furt), ofensă adusă statutului / autorităţii cadrului didactic, alte tipuri de comportament deviant în relaţie cu şcoala.

OBIECTIVE LA NIVELUL ŞCOLII
•Identificarea şi evaluarea dimensiunii fenomenului de violenţă în şcoală şi în mediul proxim acesteia.
•Sensibilizarea tuturor actorilor şcolii cu privire la sursele, cauzele şi efectele fenomenelor de violenţă în şcoală.
•Atragerea şi implicarea reprezentanţilor comunităţii în acţiuni de prevenţie şi combatere a violenţei în şcoală.
•Elaborarea unei strategii la nivel instituţional privind ameliorarea fenomenelor de violenţă la nivelul şcolii (Strategia de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală –SPCVS).
•Elaborarea şi testarea unor instrumente de identificare, monitorizare şi evaluare a fenomenelor de violenţă în şcoală (care să ducă la elaborarea unui Barometru al violenţei în şcoală, ca instrument operativ pentru intervenţie), ca parte a Planului de Dezvoltare al Şcolii – PDS.
•Implicarea actorilor de la nivelul şcolii şi de la nivelul comunităţii în derularea activităţilor dezvoltate în cadrul strategiei.
•Diseminarea proiectului la nivelul altor unităţi de învăţământ.




Strategia de evaluare
Se va utiliza o metodologie complexă de evaluare care va cuprinde diferite tipuri de instrumente (chestionare, fişe de observaţii, ghiduri de interviu). Vor fi utilizate atât instrumente de autoevaluare, de evaluare (de către directorul şcolii şi grupul de lucru la nivelul şcolii), cât şi de evaluare externă (inspectori şcolari).

Niciun comentariu: